Homeworking zvyšuje riziko zcizení firemních dat

Práce z domova v posledních měsících opět skokově posílila. A nová situace s sebou nese i nová rizika. Jedním z nich je i rostoucí bezpečnostní riziko. Problémy přináší fakt, že lidé pro práci z domova využívají soukromé počítače a telefony, které často nejsou dobře zabezpečené, komunikují nezabezpečenými kanály, a v neposlední řadě si nejsou vědomi kybernetických rizik.

„Na práci z domova v takovém měřítku většina společností nebyla připravena. Ze dne na den bylo zapotřebí mít plně fungující infrastrukturu, aby uživatelé bez problémů mohli přistupovat k firemním datům a naplno využívat komunikačních softwarů. To samozřejmě znamená nová, často zranitelná, zařízení, dostupná z internetu. Podobná situace nastala pro uživatele – často nevědí, jak bezpečně přistupovat do firemních systémů, a navíc používají osobní zařízení, která nemusí splňovat firemní bezpečnostní standardy“, upozorňuje Michal Merta, odborník na bezpečnost a ředitel Cyber Fusion Centra v Accenture v České republice.

Podle průzkumu společnosti Safetica používá 75 % zaměstnanců k práci svá soukromá zařízení. To spolu s nedostatečným proškolením a neopatrností uživatelů přináší útočníkům velké výhody. Kombinace slabšího zabezpečení zařízení používaných pro práci z domova a podceňování důkladného školení v otázkách bezpečnosti představuje největší bezpečnostní rizika práce z domova.

Útočníci se snaží využít nevědomosti

„V době, kdy mnoho zaměstnanců pracuje z domova, se firmám mnohanásobně vrací investice do jejich vzdělávání v IT bezpečnosti. Hackeři nejčastěji využívají velmi jednoduché prostředky – metody sociálního inženýrství. Například phishing, ať už v podobě podvodných mailů, nebo navedení na škodlivé odkazy. Objevují se i metody využívající zcela legitimní SAE (search engine optimization), tedy podvodné webové stránky, které jsou optimalizované tak, že se úspěšně zobrazí ve vyhledávačích. Existuje i případ, kdy si provozovatel ransomware zaplatil reklamu na Google. Roste podíl útoků zaměřených na soukromé počítače, které jsou zajímavé jednak kvůli nižší úrovni zabezpečení, ale zvláště proto, že je lidé využívají i pro pracovní komunikaci a vstup do firemních systémů,“ konstatuje Ondřej Ševeček, odborník na IT bezpečnost z počítačové školy GOPAS.

Zabezpečení videokonferencí

Firmy často nedostatečně vybírají videokonferenční řešení, která využívají v komunikaci se svými zaměstnanci pracujícími z domova. A měly by. Ne každý systém totiž dostatečně splňuje bezpečnostní standardy a pak nechává otevřená zadní vrátka k firemním datům.

„Některá z často používaných videokonferenčních řešení nejsou dostatečně zabezpečená, mohou do nich proniknout hackeři či jiní nezvaní účastníci. Aby byl videokonferenční hovor bezpečný a nebyla ohrožena firemní data, měly by firmy využívat takové technologie, které disponují plně zabezpečeným a kompletně šifrovaným spojením,“ říká Michal Černý, zástupce společnosti Lifesize v ČR.

Proti riziku lze chránit i soukromá data

V souvislosti s vyšším podílem času stráveným v online prostředí stoupá riziko i pro soukromé aktivity na internetu. Lidé se však proti rizikům plynoucím z používání internetu mohou pojistit i bez zaměstnavatele. „V tomto směru může pomoci pojištění kybernetických rizik – například při zneužití karetních údajů na internetu, zneužití internetového bankovnictví, krádeži identity nebo pokud je dotyčný poškozen při nákupu zboží na internetu. Součástí pojištění je i IT asistence odborníka a obnova dat z poškozeného zařízení,“ říká Viktor Houška z BNP Paribas Cardif.

Zdroj: Accenture

Snahy o work-life balance nabourala pandemie. Firmy by se v prvé řadě měly zajímat o to, co je pro zaměstnance důležité
30. 8. 2020
Nový cíl bezohledných hackerů – zdravotnické přístroje
8. 11. 2021
Home office se může prodražit zaměstnancům i zaměstnavatelům
9. 12. 2020
We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kdo jsme

Naše webová adresa je: https://www.davidkozak.cz.

Jaké shromažďujeme osobní údaje a proč je shromažďujeme

Komentáře

Když návštěvníci přidají komentář na tento web, jsou shromažďovány údaje zobrazené ve formuláři pro komentář, dále IP adresa návštěvníka a řetězec user agent definující prohlížeč, což pomáhá k detekci spamu. Službě Gravatar může být poskytnut anonymní řetězec vytvořený z vaší emailové adresy (nazývaný také hash), díky kterému lze určit jestli tuto službu používáte. Zásady ochrany osobních údajů služby Gravatar jsou k dispozici zde: https://automattic.com/privacy/. Po schválení vašeho komentáře je váš profilový obrázek viditelný pro veřejnost v kontextu vašeho komentáře.

Média

Pokud nahráváte obrázky na tento web, měli byste se vyhnout nahrávání obrázků s vloženými údaji o poloze (EXIF GPS). Návštěvníci webu mohou stáhnout a zobrazit libovolné data o poloze z obrázků na webu.

Kontaktní formuláře

Cookies

Pokud na naše stránky přidáte komentář, můžete povolit uložení jména, emailové adresy a webové stránky do cookies. Tímto způsobem se snažíme zvýšit váš komfort, když budete psát nový komentář už pak nebudete muset tyto údaje znovu vyplňovat. Tyto soubory cookies budou mít životnost jeden rok. Pokud navštívíte naši přihlašovací stránku, nastavíme dočasné cookies pro ověření, zda váš prohlížeč přijímá soubory cookies. Tento soubor cookies neobsahuje žádná osobní data a při zavření prohlížeče se zruší. Při přihlašování vám nastavíme také několik souborů cookies pro uložení vašich přihlašovacích údajů a pro nastavení zobrazení obrazovky. Přihlašovací soubory cookies mají životnost dva dny a cookies pro nastavení zobrazení mají životnost jeden rok. Pokud potvrdíte možnost „Zapamatovat si mě“, vaše přihlášení bude trvat dva týdny. Pokud se ze svého účtu odhlásíte, přihlašovací cookies budou odstraněny. Pokud upravujete nebo publikujete článek, bude ve vašem prohlížeči uložen další cookie. Tento cookie neobsahuje žádná osobní data a jednoduše označuje ID příspěvku, který jste právě upravili. Jeho platnost vyprší po 1 dni.

Vložený obsah z dalších webů

Příspěvky na těchto stránkách mohou obsahovat vložený obsah (například videa, obrázky, články atd.). Vložený obsah z jiných webových stránek se chová stejným způsobem, jako kdyby návštěvník navštívil jiný web. Tyto webové stránky mohou shromažďovat data o vás, používat soubory cookies, vkládat další sledování od třetích stran a sledovat vaši interakci s tímto vloženým obsahem, včetně sledování interakce s vloženým obsahem, pokud máte účet a jste přihlášeni na danou webovou stránku.

Analytika

S kým sdílíme vaše údaje

Jak dlouho uchováváme vaše údaje

Pokud přidáte komentář, komentář a jeho metadata budou uchovávána po dobu neurčitou. Údaje jsou uchovávány za účelem automatického rozpoznání a schválení všech následných komentářů, místo jejich držení ve frontě moderování. Pro uživatele, kteří se registrují na tomto webu (pokud mají tuto možnost), ukládáme také osobní údaje, které uvádějí ve svém uživatelském profilu. Všichni uživatelé mohou kdykoliv vidět, upravovat nebo smazat své osobní údaje (s výjimkou toho, že nemohou změnit své uživatelské jméno). Administrátoři webu mohou také tyto informace zobrazit a upravovat.

Jaká máte práva?

Pokud máte na tomto webu účet nebo jste zde přidali komentáře, můžete požádat o obdržení souboru s exportem osobních údajů, které o vás uchováváme, včetně všech údajů, které jste nám poskytli. Můžete také požádat o odstranění veškerých osobních údajů, které o vás uchováváme. Tato možnost nezahrnuje údaje, které jsme povinni uchovávat z administrativních, právních nebo bezpečnostních důvodů.

Kam posíláme vaše data?

Komentáře návštěvníků mohou být kontrolovány prostřednictvím automatizované služby detekce spamu, která může být umístěna v zahraničí.

Vaše kontaktní údaje

Dodatečné informace

Jak chráníme vaše osobní údaje

Jaké máme postupy při úniku informací

Od kterých třetích stran získáváme osobní údaje?

Jaké automatizované rozhodnutí provádíme a/nebo profilujeme uživatelská data

Informační povinnost regulovaného průmyslu

Save settings
Cookies settings